Konkurentsiamet rakendab raudteeteenuste turul meetmeid diskrimineeriva või muul viisil ebaõiglase kohtlemise kõrvaldamiseks. Samuti on Konkurentsiameti üheks oluliseks ülesandeks raudtee-ettevõtjate esitatud kaebuste lahendamine. Kui raudteeettevõtja leiab, et raudteeinfrastruktuuri-ettevõtja on raudteevõrgustiku teadaande kinnitamisel, läbilaskevõime jaotamisel, koordineerimismenetluse korraldamisel, läbilaskevõime ammendunuks tunnistamisel, liiklusgraafiku koostamisel, liiklusjuhtimise korraldamisel, uuenduste planeerimisel, hooldustööde tegemisel või kasutustasu määramisel teda ebaõiglaselt kohelnud, võib ta esitada Konkurentsiametile kaebuse.
Eestis on raudteeinfrastruktuuri-ettevõtjad, kelle majandamisel olev raudtee on määratud avalikuks kasutamiseks:
- AS Eesti Raudtee (joonisel sinisega) ja
- Edelaraudtee Infrastruktuuri AS (joonisel rohelisega).
AS Eesti Raudtee haldab 1229 km raudteed ning osutab raudteeinfrastruktuuri kasutada andmise teenust raudteeveo-ettevõtjatele ja veeremiomanikele koos liikluse korraldamisega. Edelaraudtee Infrastruktuuri AS haldab sarnaste teenuste osutamisel 223,8 km raudteed.
2018. aastal võeti Eesti õigusesse üle Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiv (EL) 2016/2370, millega täienesid ülesanded riigisiseste raudtee-reisijateveoteenuste turu avamise ja raudteeinfrastruktuuri juhtimise osas. Lisaks täpsustati nõudeid tagada raudteeinfrastruktuuri-ettevõtjate sõltumatus ja läbilaskevõime taotlejate mittediskrimineeriv kohtlemine ja tõhus konkurents. Muudatustega suurenes kaebuste loetelu, mille lahendamine kuulub Konkurentsiameti pädevusse. Lisaks sätestati täiendavad alused raudteeinfrastruktuuri-ettevõtja sõltumatuse nõuete määratlemisel ja põhiülesannete täitmisel.
Õigusaktid
Direktiivid
Määrused ja soovitused
Soovitus
- 2011/217/EL: Komisjoni soovitus, 29. märts 2011 , struktuursete allsüsteemide ja veeremiüksuste kasutuselevõtu lubade andmise kohta Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 2008/57/EÜ alusel (EMPs kohaldatav tekst)
(allikas: EUR-Lex: pdf, html) - Recommendation on relationship with 1520/1524 mm railway Network (ERA/REC/03-2008/INT)
(allikas: ERA: pdf) (PDF)
Määrused
- Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EÜ) nr 1335/2008, 16. detsember 2008 , millega muudetakse määrust (EÜ) nr 881/2004, millega asutatakse Euroopa Raudteeagentuur (agentuuri määrus) (EMPs kohaldatav tekst)
(allikas: EUR-Lex: pdf, html) - Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EL) nr 913/2010, 22. september 2010 , konkurentsivõimeliseks kaubaveoks kasutatava Euroopa raudteevõrgustiku kohta (EMPs kohaldatav tekst)
(allikas: EUR-Lex: tiff, html) - Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EÜ) nr 1370/2007, 23. oktoober 2007 , mis käsitleb avaliku reisijateveoteenuse osutamist raudteel ja maanteel ning millega tunnistatakse kehtetuks nõukogu määrused (EMÜ) nr 1191/69 ja (EMÜ) nr 1107/70
(allikas: EUR-Lex: tiff, html)
Komisjoni teatis
Seisukohad ja arvamused
Konkurentsiolukorrast avalikul raudteel
Käesoleva analüüsi eesmärk on esitada Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile (MKM), Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametile (TTJA) ning turuosalistele seisukohad mitmete raudteesektoriga seotud probleemide osas. Kuna tõstatunud küsimused seonduvad eelkõige raudtee kaubaveoturuga, käsitleb analüüs reisijateveo turgu väiksemal määral. Samas on mõlema turu puutepunktiks raudteeinfrastruktuuri kasutustasud.
Analüüs annab ülevaate raudteeturu regulatsioonidest, turu lähiaja arengutest ja sektori üldisest struktuurist. Dokumendi lõpuosas on esitatud analüüsile tuginevad Konkurentsiameti ettepanekud.
Kontaktid

